неділю, 29 листопада 2015 р.

Ефективні прийоми навчання на уроках англійської мови


Тема: Ефективні прийоми навчання на уроках англійської мови
Мета: Виявити ефективні прийоми навчання на уроках англійської мови
Метод - (від грец. metodos - шлях до чого-небудь) означає спосіб діяльності, спрямованої на досягнення певної мети. Метод навчання - спосіб упорядкованої взаємозв'язаної діяльності вчителя й учнів, спрямованої на вирішення завдань освіти. Прийом - це елемент методу. Елементи методів не є сумою окремих частин цілого, а системою, що об'єднана логікою дидактичного завдання. Якщо метод є способом діяльності, що охоплює весь шлях її протікання, то прийом - це окремий крок, дія в реалізації методу. Чим багатший арсенал прийомів у структурі методу, тим він повноцінніший і ефективніший. Проблему прийомів навчання розглядали разом із методами навчання такі вчені, як Б.В. Всесвятський, І. Я. Лернер, М. Н. Скаткін, М. А. Данилов, Б. П. Єсипов, Є. Я. Голант, С. І. Перовський та ін. У сучасній дидактиці є велика кількість методів і прийомів навчання, але жоден з них не може бути визнаний універсальним. Високих результатів можна досягти тільки при використанні різних методів та прийомів. На сьогоднішній день актуальним є питання ефективних прийомів навчання, через те, що вони підвищують результативність процесу навчання. Вибір прийомів навчання залежить від конкретних обставин і умов навчального процесу. Але "жодний метод (прийом), навіть загальновизнаний, не може бути завжди абсолютно корисним. Найкращий метод (прийом) в деяких випадках обов'язково буде найгіршим", - зазначав А. С. Макаренко. Для підкреслення значущості використання ефективних прийомів навчання наведемо відому китайську приказку: "Я чую - я забуваю, я бачу - я запам'ятовую, я роблю - я розумію". Вибір прийомів навчання здійснюється вчителем на основіі дидактичних та методичних знань.
Розділ 1
Відповідь на запитання дидактики - як навчати? - дає категорія методів навчання. Без них неможливо досягнути поставлених цілей, реалізувати зміст навчального матеріалу, організувати пізнавальну діяльність учнів. Метод навчання - важлива ланка в дидактичній системі "мета - зміст - методи - форми - результат навчання".
Метод - (від грец. metodos - шлях до чого-небудь) означає спосіб діяльності, спрямованої на досягнення певної мети.
Метод навчання - спосіб упорядкованої взаємозв'язаної діяльності вчителя й учнів, спрямованої на вирішення завдань освіти [5; с.232]
В дидактичній літературі іноді розрізняють методи викладання, що стосуються діяльності вчителя і методи учіння, що забезпечують протікання навчальної діяльності учнів. Методи навчання - характеризують насамперед спільну роботу вчителя й учнів [3; с.88]
Окрім основного визначення в літературі зустрічаються й інші визначення методів навчання:
· Метод - це форма руху змісту навчального матеріалу.
· Метод - це упорядкована сукупність методичних прийомів, дій та операцій, за допомогою яких організовується навчальна діяльність учнів і процес засвоєння знань.
· Метод - форма обміну навчальною інформацією між тим, хто навчає, і тим, хто вчиться.
· Метод - форма руху пізнавальної діяльності учнів.
· Метод - упорядкована сукупність прийомів, дій і логічних операцій.
· Метод - це спосіб співробітництва вчителя й учнів.
· Метод - спосіб роботи вчителя й учнів, за допомогою якого досягається засвоєння учнями знань, умінь і навичок, розвиток їх пізнавальних здібностей [1; с.16]
Таким чином, метод навчання - досить складне, багатоякісне багатовимірне педагогічне явище, в якому знаходять відображення об'єктивні закономірності, принципи, цілі, зміст і форми навчання. Цей зв'язок з іншими дидактичними категоріями взаємозворотній: принципи, цілі, зміст і форми навчання визначають метод, але вони не можуть бути реалізовані без нього, без урахування можливостей їх практичної реалізації.
Кожний метод навчання вимагає активності не тільки вчителя, але й учнів. Один і той самий метод може застосовуватися для різних навчальних цілей. Наприклад, бесіда може бути застосована з метою засвоєння нових знань, і з метою повторення чи перевірки. Природньо, що в різних випадках даний метод має свої особливості реалізації. Правильне застосування методів навчання унеможливлює механічне чи догматичне засвоєння учнями навчального матеріалу, забезпечує ефективність пізнавальної діяльності учнів, можливість застосовувати знання на практиці.
Кожний метод навчання повинен виконувати не тільки освітню, розвивальну та виховну функції, але й спонукальну і корекційну (розвиток сприймання, мислення, уяви, пам'яті, емоційно-почуттєвої сфери).
Будь-який навчальний предмет, окрім загальних методів навчання, має свої методи, зумовлені специфікою його змісту. Так, наприклад, при викладанні української мови застосовуються спеціальні методи: читання і письмо, словникова робота, граматичний розбір та ін. В географії важливе місце належить роботі з картами, в природознавстві - спостереження, досліди та ін. Дидактика вивчає методи, які мають найбільш загальне значення і які можуть бути застосовані при вивченні різних навчальних предметів [2; с.154]
У структурі методів виділяють прийоми, тому кожний метод можна представити як сукупність методичних прийомів. Отже, прийом - це елемент методу. Елементи методів не є сумою окремих частин цілого, а системою, що об'єднана логікою дидактичного завдання. Якщо метод є способом діяльності, що охоплює весь шлях її протікання, то прийом - це окремий крок, дія в реалізації методу. Необхідно розрізняти прийоми розумової діяльності (логічні прийоми) - виділення головного, аналогія, конкретизація, порівняння та ін., а також прийоми навчальної роботи - розв'язування задач, прикладів, граматичний розбір тощо. Логічні прийоми є однаковими в різних методах. Тільки системне поєднання прийомів утворює певний метод навчання, тому важливою є послідовність їх застосування. Одні і ті ж самі прийоми можуть входити в різні методи навчання, але в поєднанні з іншими прийомами вони утворюють зовсім інший метод навчання. Наприклад, прийом запам'ятовування має місце як в репродуктивних, так і в проблемно-пошукових методах навчання. Але, якщо в першій групі методів він домінує, то в другій - є допоміжним, бо сприяє запам'ятовуванню основних результатів проблемних міркувань. Окрім цього слід пам'ятати, що метод може стати прийомом, а прийом - методом. Коли прийом починає виконувати основне навчальне навантаження (допомагає розкрити суть того чи іншого питання), він стає методом. Наприклад, корегування відповідей учнів (як прийом) під час проведення бесіди може трансформуватися у дискусійну площину. За такої умови цей прийом може стати самостійним методом навчання (дискусія). Важливо підкреслити, що діалектика переходу методу в прийом чи навпаки обумовлена логікою процесу навчання, наявністю суперечливих аспектів між метою і засобами її досягнення, різними елементами пізнавальної діяльності [4; с.136]
вчитель англійський мова пам'ять
Розділ 2
Ефективність навчання залежить від багатьох чинників, у тому числі і від гостроти сприйняття дитиною цього нового світу, її фізичної і емоційної активності і можливості діяльної участі в ньому. Фізична активність загострює всі види пам'яті: тактильну, рухову, зорову, образну і слухову [6; с.38]
Вивчення іноземної мови - це відкриття нового мовного світу для дитини.Дитина ніколи не переплутає дієслова run, jump, sit, fly, якщо при цьому бігатиме, стрибатиме або "літатиме". Фізична активність на уроці не тільки допомагає зробити процес багатократного повторення і заучування учбового матеріалу більш цікавим і різноманітним, але і просто зняти напругу, дати можливість зайвий раз встати із-за парти, що так необхідно учням середнього шкільного віку.
На основі вищезазначених тверджень нами було розроблено декілька прийомів навчання, які можна використовувати на уроках комбінованого типу для узагальнення та систематизації знань, умінь та навичок учнів 5-го класу.
Тема "Погода".
Ми часто, як справжні англійці, починаємо нашу бесіду з обговорення погоди.
Допомогти дітям запам'ятати необхідну лексику можна, супроводжуючи мову наступними рухами:
It's sunny. Руками показуємо велике, кругле сонце.
It's cloudy. "Малюємо" руками над головою хмари.
It's windy. Розмахуємо руками з одного боку в інший, зображаючи вітер.
It's rainy. Різко "струшуємо" краплі дощику з рук.
It's snowy. Поволі, хвилеподібно опускаємо руки зверху вниз, зображаючи падаючий сніг.
It's wet. "Тьопаємо" по калюжах, різко піднімаючи ноги.
It's cold. Обхвачуємо себе руками, "зіщулившись" від холоду.
It's hot. Обмахуємося "при сильній жарі".
Діти із задоволенням "показують" погоду, навіть не помічаючи, що навчаються досить складної лексиці. Для закріплення матеріалу можна запитати дітей : "Яка сьогодні погода?" і вони повинні спочатку показати погоду, а потім і назвати.
Тема "Моє тіло".
Допомогти запам'ятати частини тіла можуть наступні команди:
touch your nose (eyes, ears, etc...)
point at your nose (eyes, ears, etc...)
wash your nose (eyes, ears, etc...)
rub your nose/shake your hands/nod your head, etc.
Дітям це можна подати це у вигляді фізкульт-хвилинки. Якщо в класі є гіперактивні учні, то це допоможе їм позбутися лишньої активності і сконцентруватися на наступному матеріалі.
Тема "Ігри і спорт".
Вивчити назви деяких ігор і видів спорту можна за допомогою рухів, супроводжуючих мову. Використовуючи стандартні структури:
I can...
I like to...
I want to...
I'd like to...
ліпимо сніговика - "I can make а snowman". "Малюємо" фігуру сніговика від низу до верху в повітрі;
катаємося на лижах - "I can ski". Піднімаємо руки вгору і "відштовхуємося палицями" на слово ski;
катаємося на санках - "I want to sledge". Піднімаємо праву руку високо вгору і "скачуємося з гори" вниз;
катаємося на ковзанах - "I like to skate". "Ковзаємо" по підлозі ногами;
підіймаємося на високу гору - "I can climb". Вважаємо руками сходинки від підлоги вгору від 1 до 10 і назад;
ліпимо сніжки - "I like to play snowballs". "Робимо сніжок" руками і кидаємо його.Можна порахувати "кинуті сніжки";
гойдалки - "I can ride on а see-saw". Стаємо в пари боком або лицем один до одного, беремося за руки, сідаємо і встаємо по черзі - "See-saw, up and down, I can see London town". "Їдемо" в різні міста і "повертаємося" до дому;
карусель - "We like to ride on а merry-go-round and round and round and round". Встаємо в круг, руки зчеплені в центрі, рухаємося по кругу вліво, управо;
колесо огляду - "I like to ride on а big wheel". У праву руку беремо іграшкового звіра або ляльку. Рука поволі описує круг. При цьому можна вимовляти "I can see /my house/my school."
Тема "Тварини".
"Перетворюємося" на різних тварин за допомогою "чарівних" слів: "I want to be а bird/I am а bird. I can fly like а bird. Let's fly!". Щоб "перетворитися" назад в людину, треба сказати "I don't want to be а bird/I am not а bird".
Тема "Зовнішність".
Запам'ятати слова по цій темі допоможуть наступній рухи:
I am tall. Вимовляємо фразу і піднімаємо руки високо вгору.
I am short. Сідаємо навпочіпки.
I am fat. Широко розставляємо руки в сторони.
I am thin. Руки складаємо докупи.
I am young. Весело підстрибуємо.
I am old. "Cкрючиваемся", як старички.
Ці команди можна виконувати, рухаючись по кругу і на ходу міняючи рухи.
Висновки
Всі ці прийоми є ефективними, якщо їх чергувати один з одним. Вони сприяють формуванню мовних навичок, фонетичного слуху та образної пам'яті учнів. Прийоми є ефективним способом закріплення отриманої інформації задля подальшого застосування її на практиці. Беручи до уваги підвищену активність учнів 5 класу вищезгадані прийоми допомагають краще тримати дисципліну в класі. Ефективність описаних прийомів була перевірена на уроках англійської мови в 5-му класі у Тишківській ЗОШ №2 І- ІІІ ст. (Добровеличківський р-н, Кіровоградська обл.). Було обрано два експериментальних класи: 5-А і 5-Б та застосовано, розроблені нами прийоми при вивченні двох тем: "Погода" та "Ігри і спорт", причому у 5-А класі було застосовано ці прийоми, а у 5-Б не застосовано. Ефективність використання прийомів можна показати за допомогою діаграми:
Даними для діаграми слугує середній бал учнів класу. На діаграмі видно, що рівень знань у тому класі, де було використано, розроблені нами прийоми, підвищився. В середньому вчитель може виділити близько 10 хв на застосування таких прийомів.
Література
1. Алексюк А. М. Методи навчання і методи учіння. - К.:Знання, 1980. - 48 с.
2. Бабанский Ю. К. Методы обучения в современной общеобразовательной школе. - М.: Просвещение, 1985. - 208 с.
3. Лернер И. Я. Дидактические основы методов обучения. - М., 1981. - 184 с.
4. Кондрашова Л. В., Пермяков О. А. Педагогіка в запитаннях і відповідях. Навч. посіб. - К.: Знання, 2006. - 252 с.
5. Подласый И. П. Педагогика. Новый курс: Учебник для студ. пед. вузов: В 2 кн. - М.: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 1999. - Кн. 1: Общие основы. Процесс обучения. - 576 с.
6. Щукина Г. И. Активизация познавательной деятельности учащихся в учебном процессе. - М., 1979. - 240 с.

Немає коментарів:

Дописати коментар